The Greenery
The Greenery
Publicatiedatum 13 maart 2021 (nieuwsbrief 2021-10)
Sweet Sensation telen biedt potentie
Info-avond op 22 maart
De rode peer is in opkomst, de markt lijkt nog lang niet verzadigd. Sweet Sensation is een van de eerste rode rassen die op de markt kwam. The Greenery introduceerde het al een jaar of 12 geleden. Anton van Gils plantte in Dinteloord in 2010 de eerste bomen, de eerste vruchten plukte hij een jaar later. “De eerste jaren verraste deze Comice-mutant de telers wel een beetje”, herinnert hij zich. “Ook ik verwachtte dat de teelt vergelijkbaar was met die van Comice. Op bepaalde punten is hij echter totaal anders. Inmiddels hebben we met elkaar zoveel ervaring opgedaan, dat we de teelt goed in de vingers hebben.”
Geen bulkproduct
Lena Zevenbergen, teler in Klaaswaal is voorzitter van de werkgroep Sweet Sensation. Ook zij plantte in 2010 de eerste bomen aan. Het innovatieve van een rood ras, één afzetpartij en krachtenbundeling binnen de hele keten waren aspecten die haar aantrokken. “Mijn man en ik wilden geen bulkproduct.”
De eerste jaren was vooral de bestuiving een issue. Ze vertelt dat de bijen de appels, die ernaast stonden, veel lekkerder vonden. “Dat probleem hebben we opgelost met een bestuivingsmachine. We doen het gewoon samen met de bijen. Nu de bomen ouder zijn, zijn de bomen veel beter in balans en gaat ook de bestuiving beter.”
Onterecht imago
De februarivorst van 2012 staat beide telers nog vers in het geheugen. Van Gils: “Al het vruchthout was bevroren. Dat kostte veel productie en heeft de teelt gewoon twee jaar terug geworpen. De boom was volledig uit balans geraakt, daar hadden we het jaar daarop nog last van.” “Om de productie nog enigszins te redden adviseerden de deskundigen Regalis te gebruiken”, vult Zevenbergen aan. “Dat bleek averechts te werken. Je kunt dat niemand kwalijk nemen, het ras was nog zo nieuw, dat niemand het nog wist. Maar dat is wel waardoor het ras het imago heeft van een lagere productie.” Dat imago is onterecht, weten ze beiden inmiddels. Nu de bomen volwassen zijn, is 40-45 ton per ha eerder regel dan uitzondering. De uitstekende pack out komt daar nog eens bovenop.
Zorgvuldig
Gemiddeld genomen vergt Sweet Sensation niet meer arbeid dan de standaardrassen, volgens Van Gils zelfs nog iets minder. “Snoeien gaat makkelijker en dunnen is nauwelijks nodig. De oogst vraagt wel iets meer aandacht, waardoor het wat langzamer gaat. Maar dankzij de grovere vruchten is de oogstprestatie vergelijkbaar.”
De oogst valt precies na Conference, het vult dit ras mooi aan. Zevenbergen merkt dat de vruchten wat gevoeliger zijn voor steelbeschadigingen waardoor je ze wat zorgvuldiger moet behandelen. “We leggen de vruchten nu horizontaal in de bak. Veel extra tijd kost dat niet.”
Kwaliteit op 1
De doelstelling waarmee Sweet Sensation 12 jaar geleden in de markt is gezet, was een product te hebben met een constante prijsvorming en rendement voor alle schakels in de keten. Om dit te bereiken moet eerst het vertrouwen van de handel gewonnen worden. Dat kan alleen als de kwaliteit altijd perfect is. Zevenbergen benadrukt daarom dat de kwaliteit voor de teler op alle fronten op nummer 1 moet staan. “Dit vergt veel aandacht van de teler. Als deze die aandacht niet kan of wil geven, moet hij dit ras niet telen. Maar dat geldt eigenlijk voor alle rassen.”
Na 12 jaar hebben de teeltvoorlichters Dirk van Hees en René Bal, die namens The Greenery de telers ondersteunen, ook veel geleerd, de teler staat er dus niet allen voor. “Maar daar moet je dan wel naar luisteren”, grapt Zevenbergen. Ook andere teeltvoorlichters volgen de WhatsApp-groep van Sweet Sensation. “We leren met z’n allen steeds meer en die kennis wordt grif gedeeld. Dat is het prettige van het concept.”
Stevig fundament
The Greenery verzorgt het sorteren en de verkoop van de peren. Het contact tussen The Greenery, de telers en de rest van de keten is, mede dankzij de ingestelde werkgroep, intensief. “In het begin was dat anders, maar nu is het allemaal erg transparant”, zegt Van Gils. “We zijn nu echt op de goede weg.” Zevenbergen bevestigt dat er ‘crisisjaren’ zijn geweest. “Maar daar leer je van. Je komt daar altijd sterker uit.” Het gevolg is dat er nu een stevig fundament staat, met stabiele prijzen en een stevig klantenbestand waarop verder gebouwd kan worden, met uitbreiding van het areaal.
En die uitbreiding is nodig, want het aanbod is momenteel lager dan de vraag. De uitbetaalprijs is de laatste jaren uitstekend en daarom heeft Sweet Sensation, zeker voor telers, echt potentie. Voor de komende jaren zoekt The Greenery samen met de werkgroep telers die belangstelling hebben om Sweet Sensation te gaan telen. Telers hoeven daarvoor niet persé aangesloten te zijn bij The Greenery.
Informatiebijeenkomst 22 maart
Op maandagavond 22 maart aanstaande is er om 19.30 uur een online informatiebijeenkomst. Als u daar bij wilt zijn, neem dan contact op met Rob van der Weele van The Greenery, +31 (0)622 482 293. Aanmelden kan ook via deze link.
Tekst: Andrea Disco
Foto’s: The Greenery