Nautilus Organic
Interview: Nautilus Organic
Bio-special nieuwsbrief 14 (12-5-2018)
Nautilus Organic is de enige biologische telerscoöperatie van Nederland. Wij spraken met Hein Wolff, algemeen directeur en net als de accountmanagers regelmatig te vinden op de werkvloer van zowel teler als afnemer. Een verslag van ons gesprek leest u in deze bio-special van Fruitteeltonline.
Bij aanvang stel ik dhr. Wolff direct maar een eerlijke vraag: hoe zit het nu met de verzadiging van het biologische aanbod? Want enerzijds hoor ik dat het achterblijvende aanbod ten opzichte van de vraag voor sommigen een punt van zorg is. Anderen noemen juist dat het niet te hard moet gaan met het aantal omschakelaars, omdat telers hun fruit anders niet meer kunnen verkopen. Hoe kijkt hij hier tegenaan? “Die discussie is afhankelijk van de productgroep. In uien en peen begint bijvoorbeeld inderdaad meer aanbod dan vraag te komen. Wat betreft hard- en zachtfruit, maar bijvoorbeeld ook glasproducten, is de vraag echter vele malen groter dan het aanbod.”
Hij vervolgt: “Perenteelt is natuurlijk vrij veilig qua afzet. Dat geldt zowel voor bio als gangbaar. Wat je dan ziet is dat daar ook een behoorlijk aanbod in is. Daar moet dus geen massale omschakeling gaan plaatsvinden, want dan kan de afzet inderdaad een uitdaging worden. De bio-appelteelt blijft veel meer achter. Er is vraag naar specifieke appelrassen, maar telers zijn hier lang niet altijd enthousiast over. We zijn bijvoorbeeld de nieuwe appelsoort Natira Natyra aan het promoten, hebben hier in samenwerking met teler Vogelaar Vreugdehof een dag voor georganiseerd en er is een tweede NatiraNatyra-dag aanstaande. Het is een appel met goede bewaarperiode, waar grote vraag naar is. Hier kan een aanzienlijke markt voor zijn. Het zou dus mooi zijn als telers dit oppakken.”
Dus bio-telers hoeven niet bang te zijn voor onderlinge concurrentie? “Wat Nederland betreft is die concurrentie niet gericht op elkaar, maar op het buitenland. Telers kunnen elkaar met hun aanbod juist versterken, doordat je de gezamenlijke positie in de markt versterkt. Oftewel, samen kunnen we ervoor zorgen dat ons gehele aanbod interessanter wordt. De meeste partijen vragen namelijk niet naar alleen een bio-appel of bio-peer. Wanneer je een breed assortiment aan bio-groenten en -fruit kunt aanbieden, wordt je aanbod veel interessanter.” Nautilus heeft een goed zicht hierop en adviseert haar leden dan ook over eventuele vervanging en welke afzet hier tegenover staat.
Hoe zit het eigenlijk met het aantal leden? “In totaal hebben we 50 leden, waarvan 6 fruittelers. De glasteelt vormt ons grootste onderdeel. We zijn de enige 100% biologische afzetorganisatie in Nederland. In zijn totaliteit hebben wij met 60% verreweg het grootste aandeel in het Nederlandse bio-aanbod.”
Nautilus Organic is geen nieuwkomer. Al in 1987 besloot een aantal Flevolandse bio-telers om hun teeltactiviteiten te professionaliseren. Inmiddels bevinden de leden zich verspreid over heel Nederland. Drie accountmanagers, een medewerker binnendienst en dhr. Wolff zelf staan zowel bio-telers als klanten ten dienste. Leden kunnen minimaal wekelijks inbellen voor overleg over prognoses, afzet en eventuele problemen. Ook komt men regelmatig bij de teler op het bedrijf. Evenals bij klanten. Nautilus-medewerkers spreken met hen over tevredenheid over leveringen, de vraag voor volgend seizoen en natuurlijk wat Nautilus zal kunnen leveren. Daarbij nemen ze afnemers graag mee om op het bedrijf van de telers zelf te kijken.
Aan wie levert Nautilus? “Wij leveren door heel Europa, met name Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België en Frankijk. En natuurlijk Nederland, hierop ligt extra onze focus omdat de biologische afzet in Nederland nog aardige versterking nodig heeft. We richten ons vooral op supermarkten. Het percentage bio-producten is daar nu rond de 3%, supermarkten willen dit naar minimaal 10% krijgen. Daar ligt dus nog een behoorlijk potentieel.” De focus van Nautilus is dan ook vooral verbreding van het aanbod, om hiermee de afzet steeds verder te kunnen vergroten.
Voor telers die omschakeling overwegen, is Nautilus sinds begin dit jaar gestart met het project ‘Telers voor telers’. Geïnteresseerden kunnen, geheel vrijblijvend, een bio-teler als ‘buddy’ krijgen. “Vaak begint het bij een cursus biologisch telen via Delphy, gevolgd door een omschakelcursus. Nautilus verzorgt daarin af en toe ook een presentatie. Wij kunnen telers vervolgens in contact brengen met een bio-teler. Men hoeft daarvoor niet per se lid te worden van Nautilus. Waar het ons om gaat is om een bijdrage te leveren aan telers die willen omschakelen.”
Wolff benadrukt dat Nautilus laagdrempelig is. “Het contact met ons is makkelijk, we zitten door heel Nederland. We komen graag langs voor een vrijblijvend gesprek aan de keukentafel.” En als iemand wel lid wordt, wat houdt dit dan in? “Wij regelen de afzet, kunnen de totale administratie zoals facturatie en debiteurenbeheer uit handen nemen en staan telers bij in zaken als contractbesprekingen, subsidieaanvragen en juridische kwesties. Dus een heel compleet pakket. Het belangrijkste onderdeel daarbij moet volgens ons zijn dat we een goede afzet voor de leden realiseren.”
Wie kennis wil maken met Nautilus, kan contact opnemen voor een kop koffie en een gesprek, of eventueel hun stand bezoeken op de nieuwe TOFF (The Organic Farmer Fair) beurs tijdens de Greentech beurs in Amsterdam, in juni dit jaar.
Coöperatie Nautilus Organic U.A.
Ecu 21a
8305BA Emmeloord
T +31 (0) 321 328 040
E info@nautilusorganic.nl
W www.nautilusorganic.nl