Fruitteelt
Menu
  • home
  • Over ons
  • Vacatures
    • Bedrijfsleider Koelbedrijf Van den Brink week 2024-50
  • FruitteeltMarktplaats
  • Fruitbeurs
  • BedrijvenGids
    • Reportages (bedrijven A-D)
      • Agracool
      • Bayer
      • Bespaar Maatschappij
      • BMS Micro-Nutrients
      • Van Deurzen Heftrucks
    • Reportages (bedrijven E-J)
      • FruitSecurity
      • fruitsecurity2
      • Frutec
      • GroenLeven
      • Genap
      • Huiskamp Sapmobiel
    • Reportages (bedrijven K-P)
      • Limgroup
      • Vruchtboomkwekerij Van Montfoort
      • Van der Linden Fruitteelt Machines
      • St. Middelkoop B.V.
      • Motrac
      • Munckhof
      • Oxin Growers
    • Reportages (bedrijven R-Z)
      • Syngenta
      • VGB Watertechniek
      • Van Welie Metaal
      • Van Iperen
      • ZHE Trading
    • Diverse reportages
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
    • Aanmelden
    • Nieuwsbrieven 2025
    • Nieuwsbrieven 2024
    • Nieuwsbrieven 2023
    • Nieuwsbrieven 2022
    • Nieuwsbrieven 2021
    • Nieuwsbrieven 2020
    • Nieuwsbrieven 2019
    • Nieuwsbrieven 2018
    • Nieuwsbrieven 2017
  • Contact
  • Disclaimer
    • AVG

Fruitteeltbedrijf van de Maand Oktober 2024

Fruitteeltbedrijf van de Maand Oktober 2024

Swinkels Zachtfruit - America

 

Tekst: Aniek van den Brandt
Foto's: Swinkels Zachtfruit

Deel 4/4 Ambities 

Sinds 2010 is Marc Swinkels de eigenaar van Swinkels Zachtfruit. Al bijna vijftien jaar teelt hij in het Limburgse America op twee hectare aardbeien. De toekomst ziet hij positief tegemoet, al is hij wat terughoudend over zijn ambities. 

  

Maatschappelijke ontwikkelingen
Hoewel hij niet terugdeinst voor vernieuwingen en in de afgelopen jaren mooie stappen heeft gezet in de teelt van zijn aardbeien, doet Swinkels het naar eigen zeggen ‘voorlopig rustig aan’. Dat heeft alles te maken met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen. “Mogelijk komen er nieuwe regels rondom energie met het nieuwe kabinet. En ook op het gebied van seizoensmedewerkers veranderen er misschien wel dingen in de komende jaren”, legt hij uit. “Die ontwikkelingen moeten we afwachten voor we beslissingen nemen over het wel of niet doen van bepaalde investeringen.”

  

Uitdagingen
Op dit moment werkt Swinkels met zo’n vijftien seizoensarbeiders die hem ondersteunen in het oogstseizoen. “Sinds we in het voorjaar zijn overgestapt van Elsanta naar Sonsation, hebben we gelukkig minder mensen nodig. Daarvoor werkten we met ruim twintig mensen, maar met de stijgende personeelskosten van de afgelopen jaren, zou dat echt een uitdaging zijn geweest.”

Duurzaamheid
Zo voorziet Swinkels nog meer uitdagingen in de veranderende maatschappij, bijvoorbeeld op het gebied van energie en duurzaamheid. “Uitdagingen zullen we blijven houden de komende jaren, dat hoort bij het vak. Het is afwachten op welke manieren we erop in kunnen spelen.”


Deel 3/4 Weerbaar telen

Swinkels Zachtfruit is een aardbeienbedrijf in America, Limburg.
Eigenaar Marc Swinkels is graag bezig met het ontwikkelen van zijn product en richt zich onder andere op het ‘weerbaar telen’ van zijn aardbeien. 

  

Een goede teelt neerzetten
“Het belangrijkste doel is het neerzetten van een goede teelt”, zegt Swinkels. “Dat doen we onder andere door ‘weerbaar telen’. Daarmee bedoel ik dat we het teeltproces zo inrichten dat de planten zo sterk mogelijk zijn en minder snel ziek worden. Daar zijn we al best ver mee. Planten hebben bepaalde mechanismen waardoor ze zelf ziektes en plagen kunnen afweren. Die kun je met de juiste bemesting en voedingsstoffen activeren. We spuiten bijvoorbeeld een deel van de voedingsstoffen, zodat de planten het beter opneemt. Bijkomend voordeel is bovendien dat onze gas- en stroomkosten hierdoor ook sterk verminderd zijn.” 

  

Lagere energiekosten
Door de nieuwe middelen en technieken, hangen er bijvoorbeeld geen zwavelverdampers meer in de kassen van Swinkels. “Dat scheelt fors in de stroomkosten. En ook op stookkosten hebben we flink kunnen bezuinigen de afgelopen jaren. Omdat we de planten in het najaar toch ruimen, zijn we in die periode anders gaan stoken en dat scheelt veel.” Dit alles resulteerde het afgelopen jaar in de laagste energierekening ooit voor Swinkels. “Daar waren we zelf ook wel verbaasd over, maar zeker in de huidige energiemarkt zijn dit wel mooie ontwikkelingen voor ons bedrijf.”


Deel 2/4 Voorjaarsras

Marc Swinkels is al zo’n vijftien jaar de eigenaar van Swinkels Zachtfruit, een aardbeienbedrijf gelegen in het Limburgse America.
Op zo’n twee hectare teelt hij tegenwoordig twee rassen: Sonsation in het voorjaar en Elsanta in het najaar.

 

Overstap
Die splitsing in rassen per seizoen was er niet altijd. “Toen ik begon met het bedrijf, teelden we alleen Elsanta. Dat was een van de meest gangbare aardbeienrassen in die tijd”, vertelt Swinkels. “Drie jaar geleden hebben we, op verzoek van een Duitse klant, een aanpassing gedaan in ons teeltschema. We zijn overgestapt op Sonsation in het voorjaar. In het najaar plukken we wel nog steeds Elsanta. Dat betekent dat we ook twee keer per jaar nieuwe planten zetten.”

Tweemaal zo snel
Twee keer per jaar nieuwe planten klinkt misschien niet logisch, maar dat is het wel, weet Swinkels. “Sonsation plukt zich twee keer zo snel als Elsanta. Dat komt omdat je Sonsation niet hoeft te sorteren: alle aardbeien zijn 1e klasse”, legt hij uit. “Die keer extra nieuwe planten zetten, heb je dan snel terugverdiend.” Hij voegt toe: “En persoonlijk vind ik de Sonsation-aardbeien ook nog lekkerder, die zijn nog zoeter dan de ook al zoete Elsanta’s.”



Marktvraag
Swinkels begrijpt dan ook dat er vanuit klanten vraag is naar dit ras. “Ik vind het heel belangrijk om goed te kijken waar de markt naar vraagt. Als dat een ander ras is, dan moet je daar als ondernemer op inspelen”, zegt hij. “Als de klanten vragen of we de aardbeien wat roder of wat groener kunnen plukken, doen we dat net zo goed. Als je je afnemer kent, wordt je product meer beloond.”


Deel 1/4 Het begin


Nadat hij al een aantal jaar bij een aardbeienteler had gewerkt, begon Marc Swinkels in 2010 voor zichzelf. Hij kocht een bedrijf in het Limburgse America en het aardbeienbedrijf Swinkels Zachtfruit was een feit. 

Voor zichzelf beginnen
“Ik heb altijd al gedacht: als de kans zich een keer voordoet om voor mezelf te beginnen, dan wil ik die pakken”, vertelt Swinkels, die zelf woonachtig is in Mierlo, Noord-Brabant. Toen hij in 2009 in America een paprikabedrijf te koop zag staan, was dat voor hem hét moment om die stap te zetten. “Het is ongeveer een half uur rijden, maar dat vond ik niet erg. Bij eerdere werkgevers moest ik een vergelijkbare afstand overbruggen.” Lachend voegt hij toe: “En mijn moeder is een Limburgse, dus dat was ook geen probleem.”

 

Ondernemersbloed
Ondernemersbloed is wel vaker erfelijk en ook bij Swinkels is dat het geval. “Mijn ouders hebben jarenlang groenten geteeld en zijn in 2008 overgestapt op blauwe bessen.” In de eerste jaren van het ondernemerschap werkte Swinkels nauw samen met het blauwebessenbedrijf van zijn ouders, dat wel in zijn woonplaats Mierlo lag. “In het voor- en najaar waren we in America druk met het oogsten van de aardbeien en in de zomer lag de focus op de blauwe bessen in Mierlo.”

Vrije tijd
Tot 2019 werd het jaar bij Swinkels Zachtfruit op die manier ingevuld, maar toen zijn ouders stopten met het bedrijf, richtte Swinkels zich volledig op aardbeien. “Dat heeft wel wat rust gebracht, wat prettig is met mijn gezin. Ik run het bedrijf samen met mijn vrouw Chantal en we hebben drie jonge kinderen. Het is dus fijn voor ons dat we wat meer vrije tijd hebben.” Nu teelt Swinkels op twee hectare aardbeien met in het voor- en najaar een oogst.

Tekst: Aniek van den Brandt
Foto's: Swinkels Zachtfruit