Fruitveiling Zuid-Limburg
Nieuwsbrief 20-44 (5 dec 2020)
Sterren van Fruitveiling Margraten
De Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg verhandelt appels, peren, pit- en steenfruit en kleinfruit. Appel is veruit het belangrijkste product, 75 procent van de opbrengst betreft appel. Peren nemen ongeveer 20 procent voor hun rekening. De rest betreft kleinfruit, kersen, pruimen, rode bes, aardbeien en kiwibes.
Toekomst
De grote voorsprong van appel is mede een gevolg van de succesvolle clubrassen Junami, Joly Red en Morgana, de sterren van Margraten. Voor Joly Red en Morgana wordt samengewerkt met de Belgische collega’s van BFV (Belgische Fruit Veiling).
De clubrassen worden niet alleen in Zuid-Limburg geteeld. Ook in andere gebieden in het land zijn ze aangeplant. Volgens General manager Ad Pollux bepalen clubrassen mede de toekomst.
Door speciale marketing worden deze rassen in bijzonder daglicht gezet, waardoor ze een eigen plek in het schap afdwingen en betere prijzen (kunnen) maken dan de standaardrassen. Pollux: “Dat betekent niet dat iedereen meebetaalt aan die marketing. Elke cent die aan de marketing van een clubras besteed wordt, wordt door het ras zelf opgebracht, middels een fee per kg product. We zetten dus absoluut geen merk neer ‘over de rug’ van traditionele telers.”
Export
Het fruit van Margraten blijft voor een deel in Nederland. Daarnaast wordt geëxporteerd naar landen als Duitsland, Oost Europa en Azië. “Vooral Joly Red doet het dankzij de extreem zoete smaak, uitstekend in Azië.” Er wordt al jaren veel energie gestopt in het bewerken van andere afzetlanden en dat werpt zeker vruchten af. “Neem de Rusland boycot. Daar hadden we echt veel last van. Toch knap dat de fruitteelt en de handel daarvoor nieuwe markten hebben gevonden.”
Junami
Dit ras is afkomstig uit Zwitserland. Alle goede eigenschappen van z’n ouders (Idared x Maigold en Elstar) komen samen in deze appel. De mooie ronde vorm en opvallend rode kleur maken dat iemand er graag z’n tanden in zet! Hij heeft een frisfruitige smaak en een knapperige ‘bite’.
Junami is trouwens een extra slim tussendoortje. Appels zijn een gezonde snack. De suikers uit appels zijn minder makkelijk verteerbaar door het lichaam dan bijvoorbeeld suikers in snoep. Het lichaam moet meer energie verbruiken voor het vrij krijgen van suikers uit appels.
Maar Junami heeft nog wat extra’s. In appels komt een unieke stof voor: phloridzine. Phloridzine lijkt ervoor te zorgen dat de suikers die iemand eet, minder snel in het lichaam worden opgenomen. Uit onderzoek blijkt dat in, vooral de schil van, een Junami twee keer zoveel phloridzine zit dan in andere appels. Daarom is Junami een extra slim tussendoortje!
Joly Red
Dit ras wordt ook wel ‘Het Snoepje uit het Mergelland’ genoemd, omdat hij een extreem zoete smaak heeft. Zijn robijn-rode kleur is opvallend. Hij is zoals een appel hoort te zijn: een grote, intens rode maar vooral zoete appel. Behalve zoet is hij ook knapperig, het vruchtvlees is stevig. Daarnaast is de Joly Red uitermate geschikt voor bewaring.
Morgana
Morgana® is de rijzende ster. Morgana is een nieuwe appelvariëteit in Europa, welke ook in Nederland wordt geteeld. Een zeer aantrekkelijke appel om te zien, door de overwegend helrode schil met groengele schakeringen. De smaak is voortreffelijk, knapperig en extreem sappig vruchtvlees met een uitgebalanceerd aroma. Het is een heerlijke dorstlesser.
Heeft dit artikel uw belangstelling gewekt, of wilt u zich aansluiten bij de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg, neem dan contact op via sales@veilingzl.nl.
Tekst: Andrea Disco
Beeld: Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg
Nieuwsbrief 20-43 (28 nov 2020)
Samenwerking rode draad Veiling Z-L
De Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg is ervan overtuigd dat samenwerking de krachten versterkt. Samenwerking loopt dan ook als een rode draad tussen de activiteiten van de Fruitveiling door.
Brussel
De Coöperatie in Margraten is op elk gebied actief om de fruitteeltsector in Zuid-Limburg op de kaart te zetten en aandacht te vragen voor de uitdagingen. General manager Ad Pollux: “We proberen zoveel mogelijk de banden aan te halen en te verstevigen met de partners, zoals de belangenbehartiging, Provincie en gemeenten. Maar ook in Brussel laten we ons zien. Er zijn ook al Europarlementariërs hier op bezoek geweest.”
Vitale Fruitteelt Limburg
De gevolgen van de klimaatverandering zijn voor de Limburgse fruitsector groot. Er moeten stappen gezet worden om de fruitteelt in de regio mogelijk te houden. “We moeten ons wapenen tegen de gevolgen van de klimaatverandering. Water en hagelnetten hebben topprioriteit. Die zijn essentieel voor het voortbestaan van de fruitteelt hier.” De Fruitveiling is een van de vier organisaties in het samenwerkingsverband ‘Vitale Fruitteelt Limburg’. “Hiervoor staan we nauw in contact met de ambtenaren, want de uitdagingen zijn groot. Maar we kijken ook naar België. Dat is dichtbij, dichterbij dan de Betuwe, en de omstandigheden zijn vergelijkbaar. Ook daar streven we naar samenwerking, bijvoorbeeld met PC Fruit en BelOrta. Met de Belgische Fruit Veiling wordt al samengewerkt middels 2 clubrassen.
Besef bijbrengen
Ook in de keten zou volgens Pollux meer samengewerkt moeten worden. “Wij moeten de supermarkten het besef bijbrengen hoeveel een teelt kost en hoe die kostprijs in elkaar zit. Het moet toch op een volwassen manier, door overtuiging, te regelen zijn dat er een eerlijke prijs betaald wordt voor ons duurzame product? In een dialoog wil ik duidelijk maken dat we gelijkwaardige handelspartners zijn, dat we elkaar nodig hebben. Daar wil ik mij hard voor maken.”
Next Genaration
Pollux vertelt dat hij op een laagdrempelige manier in gesprek wil met de volgende generatie. “Zij moeten concreet horen wat het vak inhoudt, waar de uitdagingen liggen. We moeten in discussie met elkaar of het over, pakweg, 10 jaar nog wel mogelijk ís om die appel hier te telen. Misschien moeten we over op ander fruit, bijvoorbeeld kiwibessen, abrikozen, meloenen, druiven. Daar moeten ze over nadenken.”
Pollux vindt bovendien dat telers zélf hun verantwoordelijkheid moeten nemen, door de benodigde investeringen te doen, te blíjven veranderen als de omstandigheden dat eisen. “Alleen dan kun je doorgaan met fruit telen. Het is ook beter voor jezelf als mens.” Dat laatste ziet hij in Italië. “Daar voel je de fierheid, de trots. De fruittelers verdienen daar echt niet meer dan hier, maar toch zijn ze fier.”
Heeft dit artikel uw belangstelling gewekt, of wilt u zich aansluiten bij de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg, neem dan contact op via sales@veilingzl.nl.
Tekst: Andrea Disco
Beeld: Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg
Nieuwsbrief 20-42 (21 nov 2020)
Fruitveiling werkt op ‘handelsmanier’
Bij de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg staat het belang van de teler voorop. De telers zijn immers de veiling. Dat betekent dat het verkoopproces moet meebewegen met de ontwikkelingen in de sector.
Brutaler zijn
Voor Genaral manager Ad Pollux staat vast dat de ‘veilingmentaliteit’ tot het verleden behoort. “Dat werkt anno 2020 niet meer. We zijn nu een handelsbedrijf. We moeten brutaler zijn en echt opkomen voor de telers. En dat houdt niet op bij de appels en peren. Ook het kleinfruit heeft recht op belangenbehartiging van onze kant.” De veranderende koers werpt zijn vruchten al af. “We zien dat het gaat lopen. Nu we ook het kleinfruit meer op een handelsmanier vermarkten, zijn de prijzen beter. We hebben dit jaar echt goede resultaten behaald. Een kersenteler kon dat zo waarderen, dat hij ons een vlaai heeft gebracht!”
Op het hout
Flexibiliteit is het uitgangspunt. De veiling staat overal voor open en gaat zoveel als mogelijk mee in de mogelijkheden voor afzet. Telers kunnen kiezen voor de manier die hen zelf het beste uitkomt. “Vrije rassen kunnen zelfs op het hout verkocht worden, mits aan alle regels omtrent GMO wordt voldaan. Dat moet wel in overleg met de veiling gebeuren. Ook de factuur loopt via de veiling. We doen echter geen handel met handelaren die niet te verzekeren zijn, om financiële risico’s te vermijden.”
Er is zelfs een geslaagd experiment geweest met peer, waarbij de veiling de eerste optie tot koop op het hout kreeg. “Dit deden we om de teler een sterkere positie te geven. Als de handel weet dat de veiling ook een speler is, wordt de teler minder uitgespeeld door handelaren.”
Samenwerking
Pollux en zijn collega’s gaan met de telers van kersen, pruimen, rode bessen, aardbeien en kiwibes in gesprek om tot verdere versterking van deze productgroep te komen. “Deze productgroep moet met elkaar om de tafel, moet veel meer gaan samenwerken op gebied van innovatie en marktbetreding. Dan is er echt nog veel meer uit te halen! Daar ben ik van overtuigd.”
Heeft dit artikel uw belangstelling gewekt, of wilt u zich aansluiten bij de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg, neem dan contact op via sales@veilingzl.nl
Tekst: Andrea Disco
Beeld: Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg
Nieuwsbrief 20-41 (14 nov 2020)
Flexibiliteit bij Fruitveiling Margraten
De fruitteeltomstandigheden van het Mergelland zijn uniek! De kalkrijke gronden en het warme klimaat kietelt het fruit. Het levert kwalitatief hoogwaardige producten op. Niet voor niets is de slogan ‘Mergelland Fruitland’. Via de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg in Margraten hebben de telers zich verenigd om samen het beste uit de markt te halen.
Leden = Veiling
De Coöperatie in Margraten telt nu 74 enthousiaste leden. Samen zijn ze de Veiling. Ze telen appels, peren, zacht- en steenfruit, op een totaal areaal van circa 500 ha. De primaire rol van de veiling is toegang krijgen tot de markt en daar de beste prijzen uit te halen. De veiling bestaat in zijn huidige vorm sinds 2000. Maar de ontwikkelingen gaan hard. Er wordt flink gewerkt om de veiling, maar ook de fruitteeltsector in Zuid-Limburg, toekomst-proof te maken. General manager Ad Pollux legt het uit. “Vroeger was het allemaal simpel. Toen had je de klok. De teler sorteerde ‘samen met vrouw en kind’ zijn fruit en zette een perfect product voor de klok. Dat werd verkocht en de teler ontving het geld, minus de veilingkosten. De Fruitveiling van tegenwoordig biedt echter veel meer service. Het biedt ontzorging, van het begin tot het eind. Het blijft niet meer bij ‘de toegang tot de markt’, maar is uitgebreid met allerhande faciliteiten, zoals koelen en sorteren.”
Belang van teler
Wat Pollux belangrijk vindt is dat het belang van de teler altijd voorop staat. Die moet een goede prijs krijgen voor zijn product. De veiling als bedrijf is daaraan ondergeschikt. “Als een teler via een ander kanaal een betere prijs kan krijgen, gaan we dat dus niet tegenhouden. Voor de clubrassen ligt dat wel iets anders, maar flexibiliteit is ons uitgangspunt. Dat is juist wat onze leden zo kunnen waarderen.” Dankzij die flexibiliteit is er eenheid onder de leden. “Eenheid is van cruciaal belang om een sterke vuist te kunnen maken richting de handel. Versplintering werkt averechts.”
Lef
De kalkrijke grond en de warmte in Mergelland zijn natuurlijk perfect voor de fruitteelt. Dat levert kwalitatief goed fruit op, zeker qua smaak en houdbaarheid. Dat weet de handel ook. “Als er dan geen goede prijs geboden wordt, moet je soms het lef hebben om nee te zeggen. Zo voorkom je dat de prijs in een negatieve spiraal terecht komt.” Pollux heeft er alle vertrouwen in dat de prijsvorming dit jaar zal laten zien wat de waarde van de coöperatie is.
Heeft dit artikel uw belangstelling gewekt, of wilt u zich aansluiten bij de Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg, neem dan contact op met sales@veilingzl.nl
Tekst: Andrea Disco
Beeld: Coöperatieve Fruitveiling Zuid-Limburg