hoe nu verder?

FruitForum

hoe nu verder?

Berichtdoor fruitenzo » do 29 nov 2018, 15:28

Het seizoen is nu al weer een tijdje onderweg, van te voren waren we allemaal redelijk optimistisch althans zeker niet pessimistisch. Door de droogte waren er zeker weer kansen, want zonder ramp is het ook een ramp.
We trapten af met een redelijk prijs voor TDV, echter was optijd(te vroeg) plukken hier wel de voorwaarde voor een redelijk resultaat. Al heel snel ging deze prijs naar beneden en was de kostprijs boven water halen al weer een verloren race.
Dit was helaas ook voor de Delbar het geval. De conference waren er vroeg, zowel uit Nederland als met name België. Ook hier een redelijke start maar de goede moed heeft een rap tempo plaats gemaakt voor teleurstelling.

De hitte heeft zijn sporen nagelaten in het uistalleven van de peren, de plukdatum dit jaar is, zo ver mogelijk, nog crucialer voor de waarde van een partij. Veel 'laat geplukt fruit' heeft de markt in de weg gestaan. Wij waren van mening dat dit eind oktober uit de makrt zou zijn en er een betere prijsvorming zou komen... helaas was dit maar van tijdelijk aard. Het Rusland verhaal neemt elk jaar af, dit was in de periode october november altijd een belangrijke afzet markt. Met de afname van een van de grootste peren markten komt ook een ander effect. De kratten handel neemt af, fruit wat gekocht wordt in kratten is simpelweg minder waard dan fruit wat in het 'juiste fust zit'. De vraag is dan ook, waarom er massaal fruit wordt aangeleverd in incourant fust. De prijzen van de veiling in bijvoorbeeld België zijn redelijk transparant en liggen binnen uur na veiling overal in europa. Deze prijzen geven veelal een beeld van fruit wat het net niet is en wat verpakt is in een verpakking die weinig to geen supermarkten voeren.

De negatieve spiraal is bijna niet te doorbreken.. ik vraag me steeds meer af hoe nu verder?

We hebben mooie producten, qua Conference een redelijk uniek product wat in Europa graag gegeten wordt. We krijgen het met zijn allen niet meer voor elkaar om een gezond teeltbedrijf te runnen. Ja ook hier zijn uitzonderingen, maar sector breed gaan we gewoon niet de goede kant op. Is prijs dan echt zo belangrijk, zal 10ct meer de total consumptie doen stoppen? Ik denk van niet, maar met deze gedachte zijn de prijzen nog niet omhoog. Is er teveel geplant in de laatste jaren? Hier denk ik wel dat een deel van het probleem gevonden kan worden... maar zekere niet de verklaring voor alles. De peren worden immers (meestal) wel verkocht.

De prijzen waren aan het stijgen in Oktober en gingen in November weer onderuit... in mijn ogen is de transparantie van de veiling in België hier van de mede veroorzaker. Iedereen is opzoek naar die prijzen, telers, handelaren etc. Maar wat brengt het ons nu echt?
Hoe kunnen we ons wapenen... Hoe nu verder? Het is geen makkelijke vraag en had hem graag zelf willen beantwoorden...

moeten we vraag bundelen of juist meer vrije verkoop?
meer of minder afzetpartijen?
transparante prijzen of juist een meer gesloten systeem?
Etc.
fruitenzo

Re: hoe nu verder?

Berichtdoor Bart » vr 30 nov 2018, 11:16

Ik zou het niet weten!
Prijzen openbaar kan ook in het voordeel werken om de prijs omhoog te krijgen.
Grootste probleem is dat de neuzen niet de zelfde kant opstaan van de telers om de sector uit het dal te halen.
En buitenland is een mooi verhaal, maar als dat ook vol zit hebben ze echt geen Nederlands product nodig. Althans niet noemenswaardig.
Bart

Berichtdoor Teuny » vr 30 nov 2018, 12:43

De voornaamste voorwaarde is allemaal in lid worden van lto en nfo .er moet een middelvinger opgestoken worden naar handel ao supermarkten
Teuny

Berichtdoor fruitenzo » vr 30 nov 2018, 15:59

Bart schreef:Ik zou het niet weten!
Prijzen openbaar kan ook in het voordeel werken om de prijs omhoog te krijgen.
Grootste probleem is dat de neuzen niet de zelfde kant opstaan van de telers om de sector uit het dal te halen.
En buitenland is een mooi verhaal, maar als dat ook vol zit hebben ze echt geen Nederlands product nodig. Althans niet noemenswaardig.

Ben ik met je eens Bart, maar we moeten toch eens goed gaan kijken hoevaak de transparante prijzen helpen bij een prijsstijging. Ik ben van mening dat het vaker een negatieve uitwerking heeft dan een positieve.

De uitwerking van negatieve prijsvorming is gigantisch, binnen een mum van tijd zijn de prijzen onderuit. Bij een positieve prijsstijging is dit effect er minder snel, alleen wanneer er echt sprake is van een tekort. Dit tekort zal naar mijn mening ook zonder transparante prijzen aan het licht komen. We spreken tenslotte doorgaans het hele jaar door over prijzen met elkaar.

Gezien het volume de komende jaren alleen maar zal stijgen ben ik bang dat de kracht van de transparante prijzen zullen verdwijnen. We zullen in mijn ogen echt iets anders moeten bendenken, 'de klok' in huidige vorm zal ons meer en meer tegen gaan werken.
fruitenzo

Berichtdoor fruitenzo » vr 30 nov 2018, 16:15

Teuny schreef:De voornaamste voorwaarde is allemaal in lid worden van lto en nfo .er moet een middelvinger opgestoken worden naar handel ao supermarkten

De middelvinger opsteken naar de handel en AO en lid worden van LTO en NFO is mijn ogen niet de oplossing.

De LTO en NFO zijn belangen organisaties en komen op voor de telers, zij verzorgen geen afzet. Ik ben van mening dat hun slagkracht redelijk beperkt is, wellicht komt hier verandering in. Begrijp me niet verkeerd, ze doen een hoop, maar wat kunnen zij in jouw ogen doen waardoor er aan het einde van het jaar een beter resultaat is?

De handel/AO is nodig op aanbod te bundelen, de meeste telers zijn niet groot genoeg om een supermarkt te leveren. Degene die dit wel doen zijn ook gedoemd tot het bijkopen van fruit en wordt dus ook hier aanbod gebundeld. Hoe zuur het misschien ook klinkt maar die partijen hebben we echt nodig voor het vermarkten van ons fruit. Ik zeg niet dat ze het goed of slecht doen maar ik zie geen mogelijkheid tot het wissen van zulke partijen in onze keten.
fruitenzo

Berichtdoor Teuny » za 01 dec 2018, 14:37

Er zijn 1200fruittelers en 200 lid van de nfo. Een oplossiing zou kunnen zijn de digitale snelweg op met een partij .waarvan 95 % van fruittelers aan leveren zie service 2fruit
Teuny

Berichtdoor Gertje24 » zo 02 dec 2018, 12:27

Overheid heb je ook tegen. Neem de sancties met Rusland. Dacht je dat ze het in Den Haag zo erg vinden dat ons fruit geboycot worden? Die vinden het geweldig. Grootwinkelbedrijven kunnen meer winst maken en bevolking heeft goedkoper voedsel wanneer de grootwinkelbedrijven een deel van die winst ook doorgeven aan de klant. En de landbouw wordt uitgezogen en beconcurreerd door gesubsidieerde telers uit oost Europa. En dat er dan nog halve zolen zijn die de EU geweldig vinden. Niet voor de Nederlandse landbouw in ieder geval. En weet u nog dat de nfo 2 jaar geleden pleitte om voor de Oekraïne te stemmen? Totaal van het padje af. En die nfo betalen wij zelf ook nog.
Gertje24

Berichtdoor Arie 3 » ma 03 dec 2018, 17:46

fruitenzo schreef:Het seizoen is nu al weer een tijdje onderweg, van te voren waren we allemaal redelijk optimistisch althans zeker niet pessimistisch. Door de droogte waren er zeker weer kansen, want zonder ramp is het ook een ramp.
We trapten af met een redelijk prijs voor TDV, echter was optijd(te vroeg) plukken hier wel de voorwaarde voor een redelijk resultaat. Al heel snel ging deze prijs naar beneden en was de kostprijs boven water halen al weer een verloren race.
Dit was helaas ook voor de Delbar het geval. De conference waren er vroeg, zowel uit Nederland als met name België. Ook hier een redelijke start maar de goede moed heeft een rap tempo plaats gemaakt voor teleurstelling.

De hitte heeft zijn sporen nagelaten in het uistalleven van de peren, de plukdatum dit jaar is, zo ver mogelijk, nog crucialer voor de waarde van een partij. Veel 'laat geplukt fruit' heeft de markt in de weg gestaan. Wij waren van mening dat dit eind oktober uit de makrt zou zijn en er een betere prijsvorming zou komen... helaas was dit maar van tijdelijk aard. Het Rusland verhaal neemt elk jaar af, dit was in de periode october november altijd een belangrijke afzet markt. Met de afname van een van de grootste peren markten komt ook een ander effect. De kratten handel neemt af, fruit wat gekocht wordt in kratten is simpelweg minder waard dan fruit wat in het 'juiste fust zit'. De vraag is dan ook, waarom er massaal fruit wordt aangeleverd in incourant fust. De prijzen van de veiling in bijvoorbeeld België zijn redelijk transparant en liggen binnen uur na veiling overal in europa. Deze prijzen geven veelal een beeld van fruit wat het net niet is en wat verpakt is in een verpakking die weinig to geen supermarkten voeren.

De negatieve spiraal is bijna niet te doorbreken.. ik vraag me steeds meer af hoe nu verder?

We hebben mooie producten, qua Conference een redelijk uniek product wat in Europa graag gegeten wordt. We krijgen het met zijn allen niet meer voor elkaar om een gezond teeltbedrijf te runnen. Ja ook hier zijn uitzonderingen, maar sector breed gaan we gewoon niet de goede kant op. Is prijs dan echt zo belangrijk, zal 10ct meer de total consumptie doen stoppen? Ik denk van niet, maar met deze gedachte zijn de prijzen nog niet omhoog. Is er teveel geplant in de laatste jaren? Hier denk ik wel dat een deel van het probleem gevonden kan worden... maar zekere niet de verklaring voor alles. De peren worden immers (meestal) wel verkocht.

De prijzen waren aan het stijgen in Oktober en gingen in November weer onderuit... in mijn ogen is de transparantie van de veiling in België hier van de mede veroorzaker. Iedereen is opzoek naar die prijzen, telers, handelaren etc. Maar wat brengt het ons nu echt?
Hoe kunnen we ons wapenen... Hoe nu verder? Het is geen makkelijke vraag en had hem graag zelf willen beantwoorden...

moeten we vraag bundelen of juist meer vrije verkoop?
meer of minder afzetpartijen?
transparante prijzen of juist een meer gesloten systeem?
Etc.

De markt wordt overvoerd met zooi dat weg MOET. En dan heb je die rekeningen MOETEN betalen, dan weet je het wel. Ruimt wel lekker op zo. En dan nog dat gestort wordt. :shock: :o

Goeie peren zijn er niet zo veel hoor. Mei zijn ze op. :o
Arie 3

Berichtdoor Teuny » do 06 dec 2018, 15:28

De gele hesjes zijn hard nodig in de fruitteelt door de macht van de acm te ontmantelen om de afzet beter te regelen
Onder kostprijs leveren is zinloos
Teuny

Berichtdoor Droopy3 » do 13 dec 2018, 19:58

Gewoon uit laten zieken en hopen dat je erbij zit bij de overlevende . Het is onze eigen schuld veel te veel conference geplant . Op moment zit alles ook tegen matige kwaliteit dat krantenartikel over Rusland en te veel peren .
Droopy3

Volgende

Keer terug naar Forum